همشهری آنلاین- زهرا کریمی: از جمله آثار درخشنده می توان به مجموعه داستان قرارمون ساعت عشق ۱ و ۲، آموزش داستان نویسی پیشرفته(۹ جلد)، رمان تخریبچی دوران و کتاب جامع خاطره نویسی پیشرفته اشاره کرد. با او درباره انگیزه اش از راه اندازی چنین کارگاه هایی در فرهنگسراهای پایتخت و سبک متفاوت این کارگاه ها در فرهنگسرای ابن سینا و نتایج خوشایند آن گفت وگو کرده ایم.
کارگاه های داستان نویسی شما در فرهنگسراها با استقبال علاقه مندان روبرو شده است. چه شد چنین کارگاهی در فرهنگسراهای تهران راه اندازی کردید؟
سال ۱۳۸۲ در کلاس داستان نویسی حوزه هنری شرکت کردم. بعد از پایان دوره ها متوجه شدم هیچی از تکنیک ها نیاموخته ام. با تحقیق در این حوزه شروع به جمع آوری منابع کردم. ۹ جلد کتاب داستان نویسی را نوشتم. سال ۱۳۸۴ در فرهنگسرای شفق (دانشجو سابق) کارگاه داستان نویسی برگزار کردم. کارگاه ها ۱۰ ترم است که در ترم دوم دانشجویان تکنیک ها را می آموزند و در ترم های بعدی بازدید علمی برای کشف استعدادها برگزار می شود. نتایج خوبی در این بازدیدها رقم می خورد. در نهایت فرهنگسرای شفق طرح درس و سامانه آموزش داستان نویسی را ایجاد کرد و از آن به بعد سایر فرهنگسراها هم برای برپایی چنین کارگاهی درخواست مشارکت و همکاری داشتند و فرهنگسرای ابن سینا در خیابان ایران زمین یکی از این فرهنگسراها بود.
از نتایج بازدیدهای علمی بگویید.
فرهنگسراها از زمانی که در حوزه کتاب وارد شده اند نقش مؤثری در انس شهروندان با کتاب ایفا کرده اند و آنها را با یار مهربان آشتی داده اند. حالا بعد از سال ها فعالیت در حوزه معرفی کتاب و ایجاد امکانات برای تهیه کتاب این بار ما وارد عرصه دیگری از کتاب و در واقع آموزش ماهیگیری شده ایم. از زمانی که کارگاه داستان نویسی برگزار شده است شهروندان به راحتی با یادگیری اصول، کتاب داستان می نویسند و چه بسا منبع درآمدشان هم باشد. فعالیت مهم دیگر ما برگزاری اردوهای استعدادیابی و کشف خلاقیت است. نکته اصلی همین است. هنر داستان نویسی ذاتی نیست و کاملاً اکتسابی است؛ به شرطی که بتوانیم از نیمکره راست مغز استفاده کنیم. در این تورها و بازدیدهای علمی هنرجو مجبور به استفاده از نیمکره راست مغزش می شود و می تواند فکر اولیه اش از موضوع را با خلاقیت منحصر به فرد خود تبدیل به محتوای جذاب و خواندنی کند؛ به طوری که خواننده با خواندن کتاب نویسنده به فکر تغییر باشد. اکنون ۲۲ هنرجو کتاب نوشته اند و قریب به ۳۰۰ هنرجو در نوشتن ۱۵ جلد مجموعه کتاب نقش داشته اند. مجموعه کتاب «ملاقات با عاشقان آسمانی» ثمره بازدید علمی از آسایشگاه جانبازان ثارالله و مجموعه کتاب «از جنون تا مجنون» ثمره بازدید علمی سال ۱۳۸۸ از فرماندهی حضرت رسول الله(ص) و عملیات بدر است و خیلی موارد دیگر.
چرا استقبال از کارگاه های فرهنگسرای ابن سینا بیش از کارگاه های داستان نویسی در فرهنگسراهای دیگر تهران است؟
چون مدیران این فرهنگسرا به ما پیشنهاد ویژه درباره داستان هنرجویان دادند. آنها درخواست داشتند تا هر داستانی به نتیجه خوبی رسید می توانیم آن را تبدیل به نمایشنامه کنیم تا روی صحنه نمایش اجرا شود. حدود یک ماه است که کانون «یک داستان، یک نمایشنامه» در فرهنگسرای ابن سینا فعالیتش را شروع کرده. در این داستان ها و نمایشنامه ها سعی می کنیم به حفظ سنت های قدیمی، آیین ها و مناسبت های ایرانی، نام محله های تهران، زنده نگهداشتن نام افراد مشهور و خیابان های پرخاطره و مخاطب پسند بپردازیم. نباید از کارکردهای مفید برگزاری چنین کارگاه هایی غافل شویم.
نظر شما